☎ Ne gasesti pe WhatsApp:
 0784.204.225, 0774.694.698

Ce este un podcast și de ce ai nevoie ca să poți face unul

02.02.2023

Nu trebuie să fii o persoană foarte pricepută din punct de vedere tehnic și nici nu ai nevoie de mulți bani ca să înveți cum să faci un podcast. Acest ghid îți va explica pas cu pas cum să începi podcastingul audio și te ajută să afli de ce aparatură ai nevoie pentru a pune la punct spațiul de lucru.

Dacă ai o afacere, să înveți să faci un podcast este ceva ce ar trebui luat în considerare pentru a ajunge la publicul în creștere și pentru a-ți extinde businessul prin content marketing. Află mai multe citind sfaturile de mai jos!

Ce este un podcast?

Un podcast este un serial audio care poate fi streamed, descărcat și reluat–similar cărților audio (audiobooks). Poți face podcasturi zilnice, săptămânale sau lunare, pe subiecte care variază de la fotbal la tehno german sau chiar știință. Ele pot fi informative, recreative sau chiar relatări ale unor întâmplări ori scenete fictive.

De obicei, sunt disponibile pe platforme de streaming precum Spotify, Apple Podcasts, Deezer și multe altele. Sunt peste tot și despre orice! Podcasturile sunt o modalitate excelentă de a construi o conexiune reală cu publicul tău.

Rețelele de socializare nu permit întotdeauna crearea unei legături foarte strânse cu audiența, dar podcasturile te ajută să atragi și să captezi atenția publicului cu un conținut unic de lungă durată. Podcasturile sunt mai convenabile decât postările pe blog, deoarece oamenii le pot asculta în timp ce sunt la volan, se antrenează la sală sau fac treburi prin casă.

De ce ai nevoie pentru a începe un podcast?

Deoarece audiența de profil continuă să crească, nu a existat niciodată un moment mai potrivit pentru a începe un podcast fie că este pentru afacerea sau brandul tău, fie că vrei să îl practici doar ca un hobby personal.
Iată pașii pe care trebuie să-i urmezi:

  1. Identifică obiectivele și temele podcastului tău, ia o decizie asupra formatului și creează-ți brandul.
  2. Alege echipamentul necesar pentru podcasting și un software de înregistrare și editare.
  3. Conturează primul episod (episodul pilot), înregistrează podcastul alături de un intro și un outro și editează materialul.
  4. Decide cine „va găzdui” podcastul tău, comercializează-l și monetizează-l.

Identifică obiectivele și temele podcastului tău, ia o decizie asupra formatului și creează-ți brandul

Întrebarea principală ar fi „de ce vrei începi acest podcast?” sau, mai bine spus, „care este obiectivul sau scopul tău pentru acest podcast?”

Pentru a te ajuta să începi, află că unele obiective comune în podcasting sunt: generarea de potențiali clienți pentru o afacere, recunoașterea ca lider într-o industrie, diseminarea unui mesaj important sau, pur și simplu, distracția și relaxarea. Notează-ți răspunsul tău la aceste întrebări, astfel încât să îl poți consulta ori de câte ori simți nevoia, pe măsură ce dezvoltați conceptul emisiunii.

Alege o temă sau un subiect pentru podcast

Acum este timpul să îți dai seama care este subiectul emisiunii tale. Acesta poate fi la fel de general precum cultura pop sau poate fi o temă de nișă, ca discuțiile despre deciziile recente ale Curții Supreme.

Singura cerință este să fii pasionat de orice ai alege. Ar trebui să fie un subiect despre care îți place să descoperi mereu lucruri noi și pe marginea căruia poți discuta în mod regulat. Sfat: când alegi un nume pentru podcastul tău, încearcă să optezi pentru ceva atrăgător, memorabil și care va fi clasat drept unul dintre cuvintele cheie relevante ale podcastului.

Alege formatul de podcast

Unele podcasturi au doar o singură gazdă, altele sunt scenarii scrise sau interviuri detaliate. Important este să alegi un format care să se potrivească subiectului pe care îl abordezi în podcastul tău și față de care să te simți confortabil. De exemplu:

  • Dacă îți plac improvizația și remarcile ironice, ar trebui să ai un co host alături de care să colaborezi.
  • Dacă îți place să ai totul planificat și scris negru pe alb, s-ar putea să te orientezi spre o dramă audio (cam cum era teatrul radiofonic de pe vremuri).

Când vine vorba de durată, podcastul tău ar trebui să fie atât de lung cât vrei tu să fie, fără să depășească durata determinată de tine. Fiecare podcast poate trece printr-un proces de editare, așa că familiarizează-te cu tăierea segmentelor inutile, a întrebărilor plictisitoare și a părților care nu aduc plus valoare pentru ascultător.

Și nu uita: dacă produci un conținut atractiv și de calitate, fii sigur că oamenii vor continua să asculte, indiferent de durata episodului!

Alege echipamentul necesar pentru podcasting și un software de înregistrare și editare

Alegerea celei mai bune configurații de podcasting poate genera confuzie, mai ales dacă nu ai o pregătire în ceea ce privește înregistrarea și prelucrarea fișierelor audio. Acum, că ai pus la punct brandul podcastului tău, află despre echipamentele de care vei avea nevoie pentru a începe.

Adevărul este că dacă podcastul tău nu are un sunet de calitate, nimeni nu va asculta mai mult de un episod. Fiindcă mulți ascultă podcasturi în căști, calitatea proastă a sunetului îi va distrage de la subiectul prezentat și le va pune probleme de înțelegere. Așadar, echipamentul potrivit pentru podcast nu este doar ceva de dorit, ci este o necesitate.


Microfoane

Când vine vorba despre microfoane, există trei categorii majore: microfoane cu conector de intrare USB, microfoane dinamice și microfoane care au condensator.

Microfonul USB

Microfoanele USB sunt cele mai accesibile pentru cei aflați la început, deoarece trebuie doar să le conectezi la portul USB al computerului, să deschizi software-ul de înregistrare și poți începe treaba. Sunt cele mai accesibile, se lucrează cel mai ușor cu ele, dar au o calitate inferioară a sunetului în comparație cu alte microfoane.

Microfonul dinamic

Aceste microfoane resping bine zgomotul de fundal și, prin urmare, sunt o alegere excelentă atunci când există două persoane care vorbesc. De asemenea, sunt durabile și nu necesită alimentare externă. Microfoanele dinamice sunt adesea folosite în emisiunile de știri/radiofonice, ba chiar și de muzicieni și podcasteri.

Un dezavantaj al acestor dispozitive este chiar lipsa lor de sensibilitate. Astfel,  trebuie să vorbești aproape de microfon, ca să fii sigur că înregistrarea va fi impecabilă.

Microfonul care are condensator

Cunoscute și sub denumirea de microfoane care au capacitor, acestea sunt celebre deja pentru calitatea și sensibilitatea audio excelentă. Ele necesită „alimentare fantomă“ de 48 V sau baterii pentru a funcționa. Aceste microfoane sunt mult mai potrivite pentru spații liniștite, antifonate, deoarece sunt mult mai sensibile.

Accesorii

Pe lângă vedeta principală, microfonul, vei mai avea nevoie și de alte echipamente, precum brațe de fixare, un pop shield, care se atașează pe orice suport pentru microfon și protejează împotriva zgomotului de fond. Există și varianta de kit, care include microfonul împreună cu brațul de fixare.

De asemenea, pentru a putea asculta înregistrarea în timp ce o editezi și pentru a te bucura de ea la final, recomandăm achiziția unor căști de bună calitate.

Software

Pentru început, recomandăm Audacity, care este un editor audio gratuit și open-source. Pe lângă pachetul de bază, de înregistrare și editare, Audacity vine și cu funcții de nivel profesional, astfel încât acest software de podcast nu te va trage înapoi. Un mare avantaj este că sunt disponibile o mulțime de videoclipuri și tutoriale online pentru a ajuta noii utilizatori să navigheze pe platformă.

Conturează primul episod (episodul pilot), înregistrează podcastul + un intro și un outro și editează materialul

Pentru un podcast de tip interviu, o schiță bună include un hook (teaser) pentru a atrage atenția publicului, un intro, introduceri pentru invitați, întrebări care compun interviul, puncte de discuție, tranziții, concluzii și un outro. Acestea nu numai că ajută ca podcastul să meargă mai ușor, ci le arată și invitaților tăi că ești bine pregătit.

După ce v-ați configurat microfoanele, ați trecut canalul de înregistrare pe mono și vă puteți auzi unul pe celălalt, apăsă „Record”! Înainte de a începe să discutați „corespunzător”, trebuie să vă sincronizați înregistrările.

Și… asta e tot! În mod ideal, ar trebui urmat scenariul sau schița care acoperă toate punctele pe care le-ați planificat. Odată ce ai terminat, încheie înregistrarea și salvează înregistrările originale pentru siguranță. Apoi, poți începe să editezi, scoțând porțiunile inutile și aplicând tranziții acolo unde este necesar. Nu trebuie să fie perfect, deoarece este o conversație sau un monolog, dar, evident, discursul trebuie să fie coerent!

Decide cine-ți „va găzdui” podcastul, comercializează-l și monetizează-l

Un lucru comun pe care oamenii îl înțeleg greșit despre podcasturi este că nu le încarci direct pe platforme precum Apple Podcasts, Spotify sau Stitcher. În schimb, vei avea nevoie de o platformă de găzduire separată pentru fișierele tale audio. Poți utiliza Buzzsprout, Transistor sau PodBean.

Când vine vorba despre comercializare, ține cont și de câteva idei simple de marketing:

  • Utilizează instrumente precum repurpose.io și wavve.co pentru a crea mici fragmente din audio în format video și pentru a le publica pe rețelele sociale.
  • Fă transcrieri ale episoadelor ca să îmbunătățești optimizarea pentru motoarele de căutare și pentru a fi găsit prin Google.
  • Profită de publicul invitaților tăi pentru a răspândi vestea despre noile episoade (cunoscutul „shout out”)
  • Creează conexiuni pentru a fi invitat la podcasturile altora.

În ceea ce privește monetizarea, pentru începători, cuvântul cheie este „spot publicitar”: în timpul podcastului, alocă un segment pentru publicitatea produselor sau serviciilor cu care tu, ca persoană, rezonezi.

Dacă ai ajuns până aici și ai găsit deja tema pe care să o abordezi, vizitează ishoot.ro pentru echipamente de înaltă calitate. Abia așteptăm să ascultăm noul tău podcast!